Kto może wziąć udział w seminariach organizowanych przez Centrum Bencien w Grabniku?

W opisie każdego seminarium zawarta jest informacja, kto może w nim uczestniczyć. Niektóre wykłady dostępne są dla każdego, kogo interesują buddyjskie nauki. Inne przeznaczone są wyłącznie dla praktykujących buddystów.

Pierwszym krokiem na ścieżce buddyjskiej jest ceremonia przyjęcia Schronienia w Trzech Klejnotach. Przyjęcie Schronienia jest także niezbędne do otrzymania dalszych przekazów takich, jak ślubowania świeckie, ślubowanie Bodhisattwy czy abhiszeka.

Jeśli ktoś jest zdecydowany rozpocząć praktykę buddyjską, powinien zwrócić się do lamy z prośbą o przeprowadzenie ceremonii Schronienia.

Abhiszeka to specjalny przekaz praktyki wadżrajany, który uprawnia do medytowania na danego Jidama, czyli bóstwo medytacyjne ucieleśniające doskonałe właściwości Buddy. Jest krokiem na ścieżce, który ma sens tylko wtedy, jeśli wcześniej przyjęło się Schronienie.

 

Wybieram się na seminarium. Od czego zacząć?

Wypełnij formularz na stronie internetowej lub zadzwoń do biura. Biuro jest otwarte od wtorku do niedzieli w godz. 10-13 i 14-17; w poniedziałki nieczynne.

Jeśli zabierasz ze sobą dzieci lub dorosłe osoby towarzyszące, które nie będą brały udziału w seminarium, wypełnij także dla nich osobne zgłoszenia.

W czasie dużych seminariów z Rinpoczami na czas sesji może zostać zorganizowane odpłatne przedszkole (w zależności od ilości zgłoszeń). Szczegółowe informacje uzyskasz w biurze.

Przy rejestracji dobrze przemyśl zamawiane posiłki. Przykładowo, jeśli seminarium zaczyna się o 10:30, to czy dojedziesz wcześniej na śniadanie? Jeśli zajęcia kończą się około 17, czy zostaniesz na kolację?

Nie zapomnij, że w przypadku wyżywienia konieczne jest dokonanie terminowej przedpłaty. Jej brak oznacza anulowanie zamówienia na wyżywienie.

Dokonując darowizny, zaznacz wyraźnie, jakiego seminarium dotyczy wpłata i na co jest przeznaczona. W przypadku gdy wykonujesz przelew w imieniu kogoś innego, nie zapomnij podać nazwiska tej osoby.

Posiłki wydajemy wyłącznie w ustalonych godzinach. Dostosuj do tego swoje plany.

 

Jakie mam opcje noclegu?

W czasie mniejszych seminariów zapewniamy nocleg w budynku (bez pościeli).

W czasie dużych seminariów z Rinpoczami najlepiej mieć własny namiot. Można przywieźć na teren Centrum przyczepę campingową, wyłącznie na czas seminarium. Można też nocować na podłodze w świątyni. Nocleg w budynkach (bez pościeli) rezerwujemy tylko dla osób starszych, chorych czy z małymi dziećmi. Skorzystanie z takiego noclegu jest możliwe po wcześniejszym uzgodnieniu z biurem Centrum (ilość miejsc ograniczona).

Osoby nocujące w budynku prosimy o przywiezienie własnego śpiwora i pantofli na zmianę.

W miarę możności biuro stara się uwzględnić prośby dotyczące noclegów. Bardzo prosimy nie dokonywać zmian w zakwaterowaniu na własną rękę, lecz uzgodnić je najpierw z obsługą biura.

Centrum nie pośredniczy w dokonywaniu rezerwacji noclegów w pobliskich hotelach ani nie organizuje dojazdów. Należy kontaktować się bezpośrednio z hotelem.

 

Co mam ze sobą przywieźć, a czego nie?

Przywieź:

  • śpiwór, ewentualnie poduszkę do spania;
  • pantofle na zmianę, jeśli nocujesz w budynku;
  • własny kubek do picia;
  • notatnik, długopis;
  • latem dobrze mieć latarkę, szczególnie jeśli nocujesz pod namiotem;
  • na duże seminaria warto mieć własną poduszkę medytacyjną (w czasie mniejszych seminariów Centrum zapewnia poduszki i maty do siedzenia);
  • warto mieć też bardziej eleganckie ubranie na czas abhiszeki czy innych szczególnych ceremonii. Wyglądem wyrażamy szacunek dla Nauk i Lamy.

NIE przywoź:

  • alkoholu ani narkotyków
  • zwierząt domowych ani dzikich!

 

Jak dostanę się do Centrum w Grabniku?

Różne opcje dojazdu opisane są na naszej stronie. W razie wątpliwości, dzwoń do biura.

Jeśli jedziesz pociągiem i odpowiednio wcześnie uprzedzisz biuro, zapewnimy Ci transport ze stacji kolejowej w Jaktorowie, jednak nie później niż 15 min. przed rozpoczęciem sesji.

Bezpośrednio przed ani w trakcie sesji nie wyjeżdżamy na stację. Wtedy możesz skorzystać z taksówki z Jaktorowa (tel. 602 35 55 33).

W miarę możności zorganizuj swój dojazd do Centrum tak, aby znalazłszy się na miejscu, mieć jeszcze czas na załatwienie spraw w biurze.

 

Docieram szczęśliwie do Centrum i co teraz?

Po przyjeździe zgłoś się do biura w celu załatwienia formalności, nawet jeśli dokonałeś wcześniej wszelkich wpłat.

Także osoby towarzyszące, które nie biorą udziału w seminarium, ale przebywają na terenie Centrum, proszone są o podejście do biura i przekazanie darowizny na pokrycie kosztów utrzymania (szczegółowa informacja w biurze).

Upewnij się, czy we właściwym miejscu: zaparkowałeś samochód, rozbijasz namiot, rozkładasz swoje rzeczy w świątyni itd. Zawsze znajdziesz na terenie kogoś, kto się w tym orientuje.

 

Czy są jakieś zasady dotyczące przebywania na terenie Centrum?

Przede wszystkim oczekujemy, że będziesz pamiętać o przeznaczeniu Centrum i stosownie do tego się zachowywać (por. Regulamin Centrum Bencien Karma Kamtsang w Grabniku).

Liczymy, że włączysz się w codzienne prace porządkowe, a przynajmniej posprzątasz po sobie. Szczególnie wdzięczni jesteśmy za wszelką pomoc przy organizacji seminarium (przed, w trakcie, jak i po spotkaniu). Jeśli możesz wcześniej zaoferować taką pomoc, skontaktuj się z biurem Centrum.

Przypominamy, że na terenie Centrum obowiązuje zakaz picia alkoholu (także piwa) oraz posiadania czy używania narkotyków. Osoby będące pod wpływem alkoholu czy narkotyków są wypraszane z terenu Centrum.

W budynkach i na terenie obowiązuje zakaz palenia papierosów z wyjątkiem wyznaczonego miejsca-palarni.

Cisza nocna obowiązuje od 23.00 do 6.00.

Staraj się oszczędnie używać wody, prądu, gazu itp. Nie stój zbyt długo pod prysznicem, bo zabraknie ciepłej wody dla innych. Nie stosuj żrących środków czystości (mamy ekologiczne szambo).

Pamiętaj, by podczas pobytu w Centrum zadbać o bezpieczeństwo swoich pieniędzy, kart płatniczych, telefonu i innych rzeczy wartościowych.

Pilnuj karty wstępu i karnetu na posiłki. Nie wydajemy duplikatów.

Rzeczy zgubione czy znalezione zgłaszaj w biurze.

Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania, kieruj się do biura, ale pamiętaj, że w czasie wykładów i abhiszek oraz w godzinach posiłków biuro jest nieczynne.

 

Czy mogę robić zdjęcia? Nagrywać wykłady?

Możesz, ale przestrzegając zasad dobrego wychowania. Weź także pod uwagę, czemu tak naprawdę służy seminarium.

Fotografując staraj się nie oślepiać fleszem prowadzącego Lamy ani klikaniem aparatu nie przeszkadzać innym uczestnikom.

Pamiętaj, że nie każdy uczestnik życzy sobie, by jego zdjęcie znalazło się potem w Internecie.

W czasie abhiszeki skorzystasz więcej skupiając się na przebiegu rytuału. Poza tym abhiszeka jest sekretną ceremonią wadżrajany, zatem robione zdjęcia lepiej zachować tylko dla siebie.

Wykłady można nagrywać i spisywać wyłącznie do własnego użytku. Jakiekolwiek powielanie, publikowanie, rozpowszechnianie, udostępnianie w Internecie itp. wymaga uzyskania zgody Związku Buddyjskiego Bencien Karma Kamtsang.

Nie powinno się nagrywać abhiszek, nawet na własny użytek.

 

Jak zachowywać się w lhakangu – buddyjskiej świątyni?

Przede wszystkim staraj się zachować umiar w odsłanianiu różnych części ciała, nawet w gorący dzień. Chyba w każdej religii krótkie spodenki nie są strojem, w którym wybieramy się do świątyni.

Wchodząc do lhakangu zostawia się buty przed drzwiami.

Tradycyjnie, po wejściu do świątyni wykonuje się trzy pokłony w stronę ołtarza. Kiedy pojawia się Nauczyciel, powinno się wstać i poczekać, aż usiądzie na swoim miejscu, po czym ponownie się pokłonić, tym razem przed nim.

Słuchając nauk Dharmy nie powinno się siedzieć wyżej niż nauczyciel, dlatego w lhakangu miejsca zwykle przygotowane są na podłodze. Osoby chore mogą jednak skorzystać z krzeseł na końcu sali.

Jeśli bolą Cię nogi, możesz zmieniać pozycję, pamiętaj tylko, by nie wyciągać wyprostowanych nóg w stronę ołtarza czy Nauczyciela - w kulturze tybetańskiej jest to uważane za brak szacunku. Także brakiem szacunku będzie leżąca, półleżąca czy ogólnie niedbała poza.

Wedle tradycji tybetańskiej nie należy też przechodzić nad drugą osobą. Bądź czujny: kiedy widzisz, że ktoś Cię mija, cofnij nogę i zrób mu przejście.

Ofiarowywanie w świątyni lampek, kadzideł czy kwiatów jest bardzo szlachetnym działaniem, ale lepiej wpierw zapytać, gdzie je umieścić. Nie dotykaj i nie przestawiaj na ołtarzu niczego bez uzgodnienia z osobą, która sprawuje nad nim pieczę.

Świątynia nie nadaje się na miejsce do flirtowania oraz wszystkiego, co się z tym wiąże.

Poza ceremonią ofiarowania tsoku staraj się nie jeść w świątyni. Jeśli z powodów zdrowotnych musisz to zrobić, pilnuj, by nie pobrudzić otoczenia. Nie przynoś też napojów, które mogłyby zaplamić materace. Kawę czy herbatę wypij przed sesją, do świątyni weź czystą wodę. A jeśli coś się rozlało lub nakruszyło, posprzątaj po sobie.

Nie traktuj swych dzieci jak zło konieczne. Poświęć im uwagę, nawet kosztem zrezygnowania z części sesji. Rinpoczowie nieraz podkreślają, że troska o dziecko to dla rodziców najwspanialsza okazja praktykowania Dharmy w codziennym życiu.

Wychodząc z lhakangu, oddaj wypożyczone na czas sesji materiały, ogarnij swoje miejsce, wynieś kubek, wyrzuć śmieci. Sprawdź, czy zabrałeś wszystkie swoje rzeczy.

Opuszczając świątynię nie wykonuj pokłonów - jest to uważane za niepomyślny znak.

 

Jak traktować teksty do praktyki i przedmioty rytualne?

Teksty Dharmy, buddyjskie książki i notatki, dla okazania szacunku Naukom Dharmy, kładzie się zawsze na podwyższonym miejscu. Jeśli nie masz stolika, to przynajmniej symbolicznie podłóż torebkę lub zwinięty sweter.

Uważaj też, żeby nie deptać świętych tekstów ani ich nie przekraczać. Kiedy ktoś przechodzi, a Twoje materiały leżą na drodze, podnieś je i usuń na bok.

Kiedy chcesz się pozbyć nieaktualnych tekstów do praktyki czy innych materiałów zawierających słowa Dharmy, nie wyrzucaj ich na śmietnik, lecz spal. Nasze Centrum dysponuje specjalnym miejscem do palenia świętych tekstów (informacja w biurze).

Teksty do praktyki i przedmioty rytualne (różaniec, dzwonek, bębenek itp.) są rzeczami osobistymi. Nie używaj ich bez zgody właściciela.

O własnej praktyce można rozmawiać z Lamą i z tymi, którzy wykonują tę samą sadhanę. Nie wolno mówić o praktykach tajemnych w obecności osób, które nie otrzymały odpowiedniego wprowadzenia. Sekretnych tekstów i notatek lepiej nie zostawiać w miejscach publicznych, bez kontroli.

 

Jak należy traktować duchowego Nauczyciela?

Z szacunkiem i wdzięcznością! To dzięki niemu masz szansę poznawać i praktykować cenne Nauki.

Kiedy Nauczyciel wchodzi do świątyni czy po wykładzie wstaje z miejsca, uczniowie niezwłocznie też się podnoszą. Kiedy przechodzi obok Ciebie, stań w lekkim ukłonie, ze złożonymi dłońmi.

Nawet jeśli Rinpocze jest serdeczny i bezpośredni wobec uczniów, nie należy go traktować jak kumpla – ściskać, poklepywać po plecach i rozmawiać jak z równym sobie. Nie należy mu przerywać, kiedy coś mówi.

Tytuły „Rinpocze” czy „Lama” wyrażają szacunek, dlatego mówiąc o nauczycielu, powinno się je dodawać do imion własnych. Zwracając się bezpośrednio do nauczyciela, grzecznie jest dodać końcówkę „la” (Rinpocze-la, Lama-la).

W czasie seminarium warto mieć zawsze przy sobie katak, specjalny rodzaj szarfy. Tradycyjnie katak ofiarowuje się przy różnych okazjach: na powitanie, na pożegnanie, w czasie audiencji czy na koniec abhiszeki. Wręczasz go rozwinięty, trzymając płasko na obu dłoniach.

Także chcąc przekazać Nauczycielowi prezent, elegancko jest ułożyć go na kataku.

Uwaga: katak to wyraz szacunku i wdzięczności, jest darem dla Nauczyciela, nie zabierasz go z powrotem, chyba że Lama sam Ci go odda, zakładając na szyję.

Cokolwiek podajesz Nauczycielowi, trzymaj to w obu dłoniach. Staraj się unikać dawania czegoś jedną ręką, szczególnie lewą – na Wschodzie jest to uważane za duży nietakt.

Rinpocze wie najlepiej, co służy uczniom, a co nie. Dlatego to on jest osobą, która decyduje o programie wizyty i ma prawo w każdej chwili wprowadzić zmiany. Można o coś grzecznie poprosić, ale nie należy naciskać, jeśli Rinpocze nie wykaże entuzjazmu.

Okazujesz szacunek Nauczycielowi i Naukom także poprzez punktualność. Jej brak to zresztą głównie strata dla Ciebie. Jeśli spóźnisz się na abhiszekę, tracisz ważną jej część. Jeśli spóźnisz się na audiencję, możesz nie zostać już przyjęty.

W tradycji tybetańskiej krótkie pożegnanie lub jego brak uważane jest za pomyślny znak, zapowiadający rychłe spotkanie Nauczyciela i uczniów. Jednak Rinpoczowie, którzy często odwiedzają Zachód, dostosowali się do tutejszych zwyczajów. Dlatego przed drogą możesz ofiarować Lamie katak, ale nie rób pokłonów i nie naciskaj, gdy widzisz, że Rinpocze wyraźnie unika pożegnania.

 

Czy trzeba wiedzieć coś dodatkowo o zachowaniu w czasie abhiszeki?

Abhiszeka wadżrajany to wyjątkowy dar. Warto podkreślić swoim wyglądem, że to doceniasz. Tybetańczycy zwykli na tę okazję przywdziewać najlepsze stroje i odświętne ozdoby. Nikt nie oczekuje, że pod namiot zabierzesz garnitur, ale nie wypada ubrać się niechlujnie czy paradować po lhakangu w stroju plażowym.

Na czas abhiszeki należy zdjąć nakrycie głowy. Jeśli nosisz wysoki kok, lepiej rozpuścić włosy. Rytualne przedmioty powinny dotknąć głowy bez przeszkód.

Zwykle na początku uczestnicy dostają szczyptę ryżu do symbolicznego ofiarowania mandali Wszechświata. Jeśli nie wiesz, jak ułożyć ręce w specjalnej mudrze, po prostu trzymaj ryż na otwartych dłoniach, a potem podrzuć do góry.

Postaraj się zachować odrobinę ryżu na później – na zakończenie ponownie ofiarowuje się mandalę w podzięce za udzieloną abhiszekę. Jeśli nie masz ryżu, nie zbieraj tego, który spadł na podłogę. Lepiej położyć wtedy na dłoniach kwiat lub różaniec.

Jeśli nie zawsze wiesz, co się dzieje w trakcie rytuału, to nie ma powodu do zmartwień. Trzeba mieć zaufanie do Lamy, który wyjaśnia dokładnie tyle, ile w danym momencie jest uczniom potrzebne.

Na zakończenie abhiszeki, jako wyraz wdzięczności, ofiarowujemy Lamie katak i ewentualnie jakiś dar. Czasem Lama bądź asystent oddaje katak, zakładając Ci go na szyję. W przeciwnym wypadku połóż katak na tronie lub w przygotowanym specjalnie miejscu.

 

Czy mogę porozmawiać z Nauczycielem na osobności?

W czasie seminarium Lama zazwyczaj przeznacza czas na indywidualne audiencje. Dowiedz się, co trzeba zrobić, żeby zarezerwować taką rozmowę. Często ośrodek prowadzi wcześniejsze zapisy. Czasem trzeba przygotować dla Nauczyciela wstępną notatkę na piśmie, wyjaśniającą dlaczego chcesz się z nim spotkać.

Wchodząc na audiencję tradycyjnie powinno się wykonać trzy pokłony przed Nauczycielem. Jednak wielu Rinpoczów daje znak, by tego nie robić. Zastosuj się do tego. Na początku lub na końcu rozmowy ładnie jest ofiarować Lamie katak jako podziękowanie za poświęcony Ci czas.

W czasie rozmowy staraj się swój problem przedstawić jasno i konkretnie. Pytania najlepiej spisać sobie wcześniej na kartce, żeby nie zapomnieć o czymś ważnym.

Kiedy zadajesz pytanie, bądź świadom, że odpowiedź może Cię zaskoczyć. Lama wie najlepiej, co naprawdę będzie dla Ciebie pożyteczne. Zastosuj jego poradę, nawet jeśli nie jest po Twojej myśli. Nie upieraj się, że Rinpocze nie zrozumiał pytania.

Z pokoju Rinpoczego wychodzimy tyłem, by cały czas być zwróconym twarzą do Nauczyciela. Na zakończenie spotkania nie wykonuj pokłonów - Tybetańczycy uważają to za zły znak, wieszczący, że nieprędko spotkasz znów tego Lamę.

Jeżeli nie znasz tradycyjnych buddyjskich sposobów postępowania w świątyni czy wobec Lamy, nie stresuj się. To, co naprawdę istotne, to zachowanie szacunku dla Buddy, Dharmy i Sanghi. Jeśli zastosujesz zwykłe zasady dobrego wychowania, wszystko będzie w porządku.

Lama Rinczen i Agnieszka Zych


JESTEŚMY RÓWNIEŻ NA
KALENDARIUM WYDARZEŃ
PRZEKAŻ DAROWIZNĘ
 
 
 

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień cookies w przeglądarce.